Remissyttrande
Samling för skolan – Nationell för kunskap och likvärdighet (Remissvar gällande SOU 2017:35)
Sammanfattningsvis ser Idéburna skolors riksförbund positivt på att Skolkommissionens förslag i stor utsträckning är inriktade på stöd och stimulans för utveckling snarare än kontroll. Vi är dock kritiska till den ökade statliga och centraliserade styrningen av verksamheterna...
Det stämmer! Förbundets remissvar på SOU 2016:66
Vi är positiva till resultatredovisning på enhetsnivå. De kategorier som föreslås i en redovisning bör inte förorsaka något större merarbete för skolor, men kan skapa transparens kring resursanvändning inom skolsystemet. Redovisning av finansiella nyckeltal för huvudmän enligt...
Förbundets remissvar på Ordning och reda i välfärden (SOU 2016:78)
Idéburna skolors riksförbund välkomnade regeringens direktiv till utredningen både för dess uttryckliga politiska vilja att säkerställa att offentliga medel används till avsedd verksamhet; att överskott skall återföras till verksamhet och dess ambition att förbättra...
Ökad insyn i välfärden SOU 2016:62
"Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition om insyn och öppenhet i all skattefinansierad verksamhet. De idéburna skolorna/förskolorna har ofta ett kollektivt ägande där öppenhet är något självklart och i verksamheter där allt eventuellt ekonomiskt överskott...
Förbundets remissvar SOU 2016:59, På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik
"Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition att alla barn ska erbjudas tidiga insatser och stöd för att inte komma efter när det gäller de grundläggande färdigheterna läsa och skriva samt grundläggande matematisk förståelse. Tidiga insatser kan...
Förbundets remissvar: De nationella IT-strategierna
Idéburna skolors riksförbunds remissvar på Skolverkets förslag till förändringar i läroplan för förskolan med anledning av regeringsuppdrag om nationella it-strategier Skolverkets diarienummer 6.1.1-2015:1608 Idéburna skolors riksförbund kan konstatera att de om- och...
En funktionshinderspolitik för ett jämlikt och hållbart samhälle
Vi instämmer i rapportens effektmål att personer med funktionsnedsättning i alla åldrar ska ha jämlika möjligheter att tillgodose sig utbildning med hög kvalité på samtliga utbildningsnivåer utifrån egna förutsättningar och behov. Vi instämmer även i de formulerade...
Förbundets remissvar gällande en stadieindelad timplan i grundskolan
Birgitta Ljung har författat förbundets remissvar gällande en stadieindelad timplan i grundskolan och närliggande frågor. I promemorian föreslås att att den gamla stadieindelningen med låg- mellan- och högstadium återinförs. Idéburna skolors riksförbund är kritiska till detta...
Skolans demokratiuppdrag redan tillräckligt tydligt
Idéburna skolors riksförbund har nu lämnat sitt remissvar på betänkandet Låt fler forma framtiden! (SOU 2016:5). Betänkandet berör bara till viss del den svenska skolan och det är i synnerhet den delen som remissvaret berör. I korthet skickar förbundet med betänkandet ett antal...
Med flera demokrati- och civilsamhällesutredningar på bordet
Inför sommaren har förbundet flera tunga utredningar på sitt bord. Remissvaren kommer att publiceras löpande under sommaren. Just nu arbetar förbundet för fullt med ett remissvar på demokratiutredningen Låt fler forma framtiden! (SOU 2016:5) som publiceras senast den 21 juni...