Varmt välkommen att bli medlem i Idéburna Skolors Riksförbund.

Vi behöver vara många – för att göra skillnad för våra    medlemmar och synas på rätt sätt i samhället.

Driver du en idéburen skola?

Fyra skäl att bli medlem

Intressepolitik. Idéburna Skolors Riksförbund är erkänt av politik och myndigheter som branschorganisation för den idéburna icke-vinstutdelande skolsektorn. Till skillnad från SKR och Almega Utbildning lyfter vi idéburna perspektiv för att skapa bättre förutsättningar för civilsamhällets friskolor, oavsett skolform. Förbundet ökar också allmänhetens kännedom om de unika mervärden som idéburna friskolor bidrar med. Allt för att påverka politik och opinion för bättre villkor. Här har ni stor möjlighet att påverka genom att delta i vårt remiss- och opinionsarbete.

Medlemsservice. Som medlem får ni del av vårt medlemsstöd: fri och snabb juridisk rådgivning, utvalda förmåner/rabatter, utbildningar (som styrelse- och ledningsutbildning) och andra insatser utifrån medlemmarnas behov. Nyhetsbrev kommer varje månad med tips och omvärldsbevakning.

Gemenskap som stärker. Som medlem blir ni del av en växande idéburen gemenskap som stärker och bidrar till utvecklingen av den svenska skolan utifrån friskolereformens ursprungliga syften. Förbundet verkar för kunskapsutbyte och nätverkande, bland annat genom vårt medlemsforum för skolledare och styrelser och genom att arrangera hearings eller seminarier inom aktuella utbildningspolitiska frågor.

Billigt. Förbundet har en låg medlemsavgift som anpassas till medlemmars förutsättningar, se nedan hur den beräknas.

Vilka kan vara medlemmar?

Medlemskap kan sökas av fristående huvudman som godkänts för att bedriva utbildning i Sverige.

Godkännandet gäller förskola, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, fritidshem, folkhögskola eller högskola.

Huvudmannen skall bedriva verksamheten som en icke-vinstutdelande organisation.

Kriterier för medlemskap finns sammanfattat på länk här.

Medlemsavgift

Medlemsavgiften är 0,04 % av huvudmannens årsomsättning. Exempel – om årsomsättningen är 30 MSEK, så blir avgiften 12 000 kr/år.

Rabatter

• Första medlemsåret rabatteras medlemsavgiften med 50 %.
  • Medlemsinträde i november-december är helt kostnadsfritt.
    Medlemsavgiften sänks till 0,015 % av omsättningen över 100 MSEK.

Icke-vinstutdelande huvudman

Huvudmannen, oavsett juridisk organisationsform, anses ha förpliktigat sig till allmännyttiga ändamål genom att på något sätt uttalat att eventuella ekonomiska överskott återförs verksamheten. Förpliktigandet att återföra ekonomiska medel till verksamheten skall som huvudregel synas i organisationens stadgar, bolagsordning eller associationsform. Andra handlingar som anses kunna styrka är årsredovisning, årsmötesprotokoll, förvaltningsberättelse, revisionsberättelse och ackrediterad revisors vitsordande avseende huvudmannens ambitioner att ej utdela utan återinvestera ekonomiska överskott i verksamheten.

Övrigt

• Huvudman skall på uppmaning visa förbundet att man uppfyller medlemskriterierna.
  • Medlem ska på uppmaning informera förbundet om sin årsomsättning.
    Vi tillämpar ingen uppsägningstid.
  • Idéburna Skolors Riksförbund har valt att ha halva medlemsavgiften jämfört med Almega Utbildning.