Kartlägg de idéburna skolornas villkor? Vi är övertygade om att det krävs andra regler för idéburna skolor än för vinstutdelande skolföretag om vi i framtiden ska ha kvar några friskolor där varenda krona staten och kommunerna bidrar med kommer lärare och elever till del, skriver ordförande Håkan Wiclander i Dagens Samhälle.

Läs hela artikeln här eller nedan!

Skolminister Lotta Edholm tillsätter utredning efter utredning. Nu senast ett tilläggsdirektiv till utredningen om vinst i skolan. Även Bättre förutsättningar för rektorerna, Läroplansutredning för fakta och kunskaper samt Nationell skolpengsnorm för ökad likvärdighet är några av de sexton utredningar som i dag nämns på utbildningsdepartementets hemsida.

Och återigen, som så många gånger förut, glöms den speciella situationen för de idéburna icke-vinstutdelande skolorna bort! Fokus i debatten, kring direktiv med mera, ligger i stället på de vinstutdelande skolkoncernerna och på aktiebolagsskolor som missköter sig.

Politiker till höger och vänster brukar ofta peka på att idéburna skolor berikar det svenska utbildningssystemet med sin pedagogiska mångfald. Nu är det dags att de fina orden omsätts i konkreta förslag.

Friskolereformens ursprungliga syfte, från början av 90-talet, var ju att möjliggöra just mångfald och valfrihet för elever och föräldrar. I den andan startades små byskolor, skolor med särskild pedagogik och lokala kooperativ med föräldrar och personal som initiativtagare. Många av dessa finns fortfarande kvar. Sakta men säkert har dock deras situation försämrats. Små och allmännyttigt drivna skolor riskerar att gå under när stora koncerner, med starka intressen i ryggen, expanderar kraftigt. Situationen riskerar dessutom att förvärras när alla huvudmän dras över en kam och när åtgärder mot de avarter som följer med vinstintresset även riktas mot små idéburna föreningar, stiftelser och kooperativ. Samtidigt ökar detaljstyrningen av det svenska utbildningssystemet. Lärare och rektorer på mindre skolor – med mer begränsade administrativa resurser – drunknar i rapporter, redovisningar och planer som ska skickas in till myndigheter. Detta leder till att elever inte alltid får en rättvis möjlighet till förkovran och bildning.

Idéburna skolors riksförbund (ISR) har de senaste åren lämnat remissvar på ett stort antal statliga utredningar, bland annat flera som den liberala ministern Lotta Edholm har tillsatt eller ändrat direktiven för. Gemensamt för dessa svar är att vi saknar en genomlysning om vad olika förslag får för konsekvenser för våra medlemmar.

Är det inte dags för en bred kartläggning av de idéburna skolornas villkor? Vi är övertygade om att det krävs andra regler för idéburna skolor än för vinstutdelande skolföretag om vi i framtiden ska ha kvar några friskolor där varenda krona staten och kommunerna bidrar med kommer lärare och elever till del.

Håkan Wiclander, ordförande

Idéburna Skolors Riksförbund