Skolinformationsutredningen, med uppdrag att säkerställa allas tillgång till skolinformation, lämnade slutbetänkande i april. Två olika vägar presenterades: att införa offentlighetsprincipen med en rad undantag och särregler för fristående skolor. Eller att införa en så kallad insynslag med särskilda regler för friskolor. Du hittar utredningen här.
ISRs principiella hållning har länge varit att uppgifter från fristående skolor ska vara offentliga. Idéburna skolor har inga så kallade ”affärshemligheter” att dölja. Tvärtom sysslar alla friskolor med myndighetsutövning, finansieras med skattemedel och arbetar på uppdrag av svenska folket. Men samtidigt har ISR argumenterat för att regelverket ska anpassas så det är praktiskt genomförbart för små skolor. Och om friskolor får nya administrativa uppgifter så måste detta finansieras, likt hur offentliga huvudmän har resurser för ansvaret. I augusti träffade ISR skolminister Lotta Edholm i samband med att remisspromemoria presenterades med ett tredje alternativ där lättnader för små skolor föreslås. Utbildningsdepartementet har lyssnat!
Nu har remissförfarande startat med sista svarsdag 21a november. Förbundet har tillsatt en remissgrupp. Debatten om hur tillgång till uppgifter om / från fristående skolor ska regleras fortsätter. ISR kommer bevaka och arbeta för att regelverket anpassas till och blir så bra som möjligt för små och idéburna skolor.
ISRs bedömning
ISR tog redan för många år sedan ställning för JA till transparens och offentlighet i skolan på principiell nivå, men samtidigt har ISR hela tiden sagt och verkat för att anpassning på praktisk nivå måste göras för små (och helst bara allmännyttiga idéburna) huvudmän. Och att detta går om politisk vilja finns. Nu har detta alltså nått fram så Utbildningsdepartementet (L) har i remisspromemorian tagit fram ett förslag på detta. Trots, bedömer ISR, motstånd från övriga Tidöpartier.
Ett av skälen för ISRs ställningstagande var att ta en annan position än Friskolornas Riksförbunds NEJ (numer Almega utbildning / Svenskt näringsliv) som hänvisade till ”affärsuppgifter ska vara hemliga…det är privat verksamhet”. ISR har bedömt att ett JA mer avspeglar ISRs medlemmars syn på varför de bedriver sin samhällsnyttiga verksamhet utan vinstintresse; att de står för öppenhet och inte har något att dölja. Det är dessutom en position som har starkt opinionsmässigt stöd inom allmänheten.
ISR bedömer att ett NEJ från idéburna aktörer riskerar att låta precis likadant som NEJet från Almega utbildning i både politikers och allmänhetens öron, och därmed bidra till att idéburna aktörer inom skola och förskola åter igen blandas samman med vinstutdelande. ISR bedömer vidare att frågan nu kommer föras till lösning med offentlighetsprincipen fullt ut eller i någon tappning (frågan har varit aktuell under 13-14 år). Och ISR tror att Liberalerna siktar på att kunna göra det under mandatperioden. Därför bedömer ISR att det är bättre att säga JA och föreslå och verka för så bra praktiska tillämpningar som möjligt (lättnadsregler, resurser för uppgiften, samverkan med hemkommun osv) i remissyttrandet och genom fortsatt opinionsbildning . Företrädarna för de vinstutdelande har hela tiden sagt nej. Och så kommer de fortsätta, numer även med argument om ökad administration och ökade kostnader.
ISRs kommande yttrande
ISRs yttrande kommer sannolikt tillstyrka remisspromemorians förslag om offentlighetsprincipen med lättnader för små huvudmän, men ytterligare påtala och argumentera för fler praktiska tillämpningar som underlättar för små / idéburna huvudmän. Yttrandet kommer sannolikt gå rakt på sak och tillstyrka och på ett kortfattat sätt tydliggöra varför offentlighetsprincipen bör gälla av principiella skäl. Därefter hoppas ISR kunna ta fram ytterligare nyanserade och utforskande förslag som på praktisk nivå underlättar för små / idéburna huvudmän med argument varför de bör införas.