Skolinformationsutredningen presenterade i april två olika vägar att säkerställa allmänhetetens insyn i friskolesektorn: att införa offentlighetsprincipen mer eller mindre rakt av eller att införa en hel ny slags insynslag riktad enbart till friskolor. Du hittar utredningen här. I augusti presenterade Utbildningsdepartementet en tredje väg – med lättnader för små skolor – i en remisspromemoria. Remisstiden har nu gått ut. Sammanfattningsvis menar ISR i sitt remissyttrande:
- ISR avstyrker utredningens två olika förslag i slutbetänkandet SOU 2024: 28 från april att införa insynslag alternativt offentlighetsprincipen för enskilda aktörer i skolväsendet.
- ISR tillstyrker av principiella skäl remisspromemorians förslag att införa offentlighetsprincipen gällande enskilda skolhuvudmäns allmänna handlingar med lättnadsregler för mindre enskilda skolhuvudmän
- ISR understryker av praktiska skäl att förslagets genomförbarhet för små / idéburna huvudmän fordrar fler lättande regler och/eller åtgärder. I yttrandet föreslår ISR flera sådana lättande regler/åtgärder.
- ISR pekar vidare på en oklarhet i remisspromemorians förslag gällande yttrandefrihet och lojalitetsplikt som kan behöva förtydligas.
- Slutligen vill ISR anföra att styrning av enskilda fristående huvudmän borde skilja idéburna från vinstutdelande huvudmän och där det är lämpligt ha olika villkor / reglering av dessa två väsentligen olika typer av huvudmän. Detta skulle exempelvis kunna vara tillämpbart gällande t ex lättnader för hantering av offentlighetsprincipen.
Bakgrund
ISRs principiella hållning har länge varit att uppgifter från fristående skolor ska vara offentliga. Idéburna skolor har inga så kallade ”affärshemligheter” att dölja. Tvärtom sysslar alla friskolor med myndighetsutövning, finansieras med skattemedel och arbetar på uppdrag av svenska folket. Men samtidigt har ISR argumenterat för att regelverket ska anpassas så det är praktiskt genomförbart för små skolor. Och om friskolor får nya administrativa uppgifter så måste detta finansieras, likt hur offentliga huvudmän har resurser för ansvaret. I augusti träffade ISR skolminister Lotta Edholm i samband med att remisspromemorian med lättnader för små skolor presenterades.
ISRs bedömning
ISR tog redan för många år sedan ställning för JA till transparens och offentlighet i skolan på principiell nivå, men samtidigt har ISR hela tiden sagt och verkat för att anpassning på praktisk nivå måste göras för små (och helst bara allmännyttiga idéburna) huvudmän. Och att detta går om politisk vilja finns. Nu har detta alltså nått fram så Utbildningsdepartementet (L) har i remisspromemorian tagit fram ett förslag på detta. Trots, bedömer ISR, motstånd från övriga Tidöpartier.
Ett av skälen för ISRs ställningstagande var att ta en annan position än Friskolornas Riksförbunds NEJ (numer Almega utbildning / Svenskt näringsliv) som hänvisade till ”affärsuppgifter ska vara hemliga…det är privat verksamhet”. ISR har bedömt att ett JA mer avspeglar ISRs medlemmars syn på varför de bedriver sin samhällsnyttiga verksamhet utan vinstintresse; att de står för öppenhet och inte har något att dölja. Det är dessutom en position som har starkt opinionsmässigt stöd inom allmänheten.
ISR bedömer att ett NEJ från idéburna aktörer riskerar att låta precis likadant som NEJet från Almega utbildning i både politikers och allmänhetens öron, och därmed bidra till att idéburna aktörer inom skola och förskola åter igen blandas samman med vinstutdelande. ISR bedömer vidare att frågan nu kommer föras till lösning med offentlighetsprincipen fullt ut eller i någon tappning (frågan har varit aktuell under 13-14 år). Och ISR tror att Liberalerna siktar på att kunna göra det under mandatperioden. Därför bedömer ISR att det är bättre att säga JA och föreslå och verka för så bra praktiska tillämpningar som möjligt (lättnadsregler, resurser för uppgiften, samverkan med hemkommun osv) i remissyttrandet och genom fortsatt opinionsbildning . Företrädarna för de vinstutdelande har hela tiden sagt nej. Och så kommer de fortsätta, numer även med argument om ökad administration och ökade kostnader.