”Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition att alla barn ska erbjudas tidiga insatser och stöd för att inte komma efter när det gäller de grundläggande färdigheterna läsa och skriva samt grundläggande matematisk förståelse. Tidiga insatser kan förhindra att svårigheter förvärras då misslyckanden ofta ger negativa spiraler. Förmågan att ta till sig skriftlig information och en god språklig kompetens är också centralt för all fortsatt kunskapsutveckling.”
Senaste inlägg
ISR om elevhälsoutredningens delbetänkande
ISR om mobilförbud i grundskolan
Sluta styra svensk skola efter New public management-ideal
Almega har fel om vinster i välfärden
Brev från några ISR-medlemmar om Almega Utbildning
ISR om Ett likvärdigt betygssystem SOU 2025:18
ISRs kommentar till Skolpengsutredningen
ISR om ”Tid för undervisningsuppdraget” SOU 2025:26
ISR om Läroplansutredningen (SOU 2025:19)
ISR om Fler vägar till arbetslivet (SOU 2024:74)
Skolkoncernerna tränger undan de idéburna friskolorna
ISR om Straffbarhetsåldern (SOU 2025:11)
ISR om Skolverkets förslag till föreskrifter om meritering och ansökan om meritering
ISR om föreskrifter för riksrekryterande spetsutbildningar
Vad är waldorfpedagogik?