”Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition att alla barn ska erbjudas tidiga insatser och stöd för att inte komma efter när det gäller de grundläggande färdigheterna läsa och skriva samt grundläggande matematisk förståelse. Tidiga insatser kan förhindra att svårigheter förvärras då misslyckanden ofta ger negativa spiraler. Förmågan att ta till sig skriftlig information och en god språklig kompetens är också centralt för all fortsatt kunskapsutveckling.”
Senaste inlägg
ISR avstyrker nya regler för SKA
Avhandling om Idéburna skolor i Sverige
ISR avstyrker AI som enskilt ämne
Organisera register så idéburna syns!
En nationell skolpengsnorm – ny utredning
Forska på Idéburna! ISRs inspel till forskningspropositionen 2024
Samhället mot skolattacker SOU 2023:28
ISR avstyrker förslag från Skolinformationsutredningen
Det svänger snabbt kring digitaliseringen
Ett generalfel att klumpa ihop vinstutdelande skolföretag med idéburna skolor, Edholm
Tilläggsdirektiv till Utredningen om vinst i skolan – ISRs kommentar
Folkuniversitets gymnasieskolor i ISR
Unikt avtal om praktiknära forskning i samverkan för skolan
Debatt – 10 förslag inför direktiv till friskoleutredning
Almedalen – en samhällsbyggande skola för bildning och demokrati