”Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition att alla barn ska erbjudas tidiga insatser och stöd för att inte komma efter när det gäller de grundläggande färdigheterna läsa och skriva samt grundläggande matematisk förståelse. Tidiga insatser kan förhindra att svårigheter förvärras då misslyckanden ofta ger negativa spiraler. Förmågan att ta till sig skriftlig information och en god språklig kompetens är också centralt för all fortsatt kunskapsutveckling.”
Senaste inlägg
Almega obligatoriskt?
ISR möter sekretariatet för Utredningen om vinst i skolan
ISR om Skolor mot brott
Britta Drakenberg avliden
Det finns faktiskt en tredje väg
Detaljregleringar sminkar inte över ett bristande skolsystem
Skolans problem kan lösas med bibehållen valfrihet men utan vinster
Åter drabbas ”icke vinstutdelande skolor” då politiker vill komma åt marknadsskolorna.
ISR om förändringar i förskolans läroplan
Mer skolbyråkrati gör inte svensk skola bättre
Granska granskningsregimen! Läs Ingrid Carlgrens essä om bristen på tillit till lärare och rektorer
Barn och unga i samhällsvård SOU 2023: 66 – ISRs yttrande
Här är friskolorna som vill ha din hjälp, Akelius
Römosseskolan i Göteborgs-Posten
ISR om SOU 2023: 69 – Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen