Skolverkets förslag till nationellt professionsprogram syftar till att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och att öka attraktionen till yrkena. Förslaget innehåller en struktur för kvalitativ och relevant kompetensutveckling som bygger vidare på en behörighetsgivande examen samt ett meriteringssystem.

ISRs yttrande påpekar bland annat att finansiering av programmet måste säkras. Läs sammanfattning nedan.

ISR är positiva till en ökad nationell likvärdighet genom ett nationellt professionsprogram och vi är glada att förslagets struktur ger möjlighet att anpassa kompetensutveckling för enskilda lärare efter de behov som skolan och läraren har.

Vi vill tydliggöra att önskat resultat av professionsprogrammet avseende höjd kvalitet i elevers undervisning och ökad attraktivitet hos läraryrket till stor del är beroende av hur huvudmän och rektorer stöttas vid implementering och finansiering av förslagen. Under förberedelser, implementering och genomförande behöver hänsyn tas till olika huvudmäns olika förutsättningar och då speciellt de mindre skolorganisationernas möjligheter.

ISR tillstyrker

• Att förslaget har tre meriteringsnivåer.
  • Att meriteringsnivåerna knyts till akademiska kurser.
  • Att meriteringsnivå 2 och 3 på sikt knyts till karriärtjänsterna men att det behöver utredas hur detta ska göras. Implementeringen får inte heller göras för snabbt då det skulle kunna medföra att huvudmän står utan lärare att tillsätta.
  • Att övergångsbestämmelser införs för lärare och förskollärare som har varit yrkesverksamma mer än 12 år.

ISR avstyrker

• Att endast formell utbildning efter behörighetsgivande examen kan tillgodoräknas för meriteringsnivå 2.
  • Att endast de som står som medförfattare på artikel eller rapport i ett praktiknära forskningsprojekt får tillgodoräkna sig 7,5 högskolepoäng.
  • Att den obligatoriska uppdragsutbildningen för meriteringsnivå 3 är densamma som för nivå 2.
  • Att den nationella arenan för samverkan (NASP) begränsas till Skolverket och lärosätena. För att samverkan ska bli gynnsam krävs representation av skolprofessionerna och huvudmän i svenskt skolväsende.
  • Att arbetsuppgifter inom skolan ska kopplas till meritering som t ex handledning av VFU-studerande.

ISR föreslår

• Att kraven för meriteringsnivå 2 görs oberoende av om den sökandes formella utbildning utöver lärarexamen har skett före eller efter behörighetsgivande examen
  • Att möjlighet skapas att få masterexamen inom ramen för de 60 högskolepoäng som krävs för meriteringsnivå 2.
  • Att aktiv medverkan i ett praktiknära forskningsprojekt ska likställas med 7,5 högskolepoäng oberoende av om den sökande står som medförfattare till en artikel eller rapport.
  • Att den obligatoriska uppdragsutbildningen Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen (VAK) görs till två kurser – VAK1 (för meriteringsnivå 2) och VAK2 (för meriteringsnivå 3) och att båda dessa kurser krävs för meriteringsnivå 3.
  • Att rektorers incitament för meritering definieras tydligare i professionsprogrammet.
  • Att skolprofessionerna och huvudmännen finns med på den nationella arenan för samverkan (NASP).
  • Att möjligheter för lärare och rektorer att samverka i kollegiala nätverk i samband med kompetensutvecklingen utreds och skapas. Detta är av avgörande vikt för verksamheten inom små huvudmannaorganisationer.
  • Att Skolverket får i uppdrag att tillse tillgång till professionella lärandegemenskaper i digital nätverksform för förskollärare, lärare och rektorer.
  • Att finansiering av professionsprogrammet omgående utreds. I Skolverkets förslag anges att statsbidrag för kompetensutveckling av lärare ska användas men ISR är tveksamma till om detta räcker för att tillse att elevers undervisning inte blir lidande.
  • Att studier inom professionsprogrammet företrädesvis kan genomföras på distans och med flexibelt upplägg för att möjliggöra deltagande utan omfattande påverkan på elevernas undervisning.
  • Att förutsättningar för lärare att delta i professionsprogrammet görs fristående från kollektivavtal och andra överenskommelser för att tillse nationell likvärdighet.
  • Att information om professionsprogrammet blir en naturlig del av introduktionen av studerande inom lärarutbildningar och på rektorsprogrammet.