En obehörig lärare är inte alltid vad många verkar tro. Ofta saknas bara vissa ämneskurser, trots lång erfarenhet och bred kompetens. Den nuvarande lärarlegitimationen har inte löst problem med lärarbrist och undervisningskvalitet. Nu behövs ny modell med fokus på lärarens kunskaper, skriver Håkan Wiclander på Idéburna skolors riksförbund och pedagogikprofessorn Ingrid Carlgren i Dagens Nyheter..
Senaste inlägg
Det är dags för en friskolereform 2.0
Pressmeddelande
Pressmeddelande
Vad är Montessoripedagogiken?
ISR om regeringens förslag att sänka straffbarhetsåldern till 13 år
Medlemsenkät oktober 2025
Låt svenskarna rösta om vinsterna i skolsektorn
ISR mötte Skolverkets nya GD
ISRs styrelse höststartar
Vinstintresse är inte rätt drivkraft för en bra skola
Vinstutredningen drar fel slutsatser
Vad är Freinetpedagogiken?
ISRs slutreplik i debatten om lärarlegitimationen
ISR om utökade registerkontroller
Skolans kris beror inte på en relativistisk kunskapssyn utan på marknadsstyrningen