Utredningens uppdrag var att analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering för mer likvärdiga och rättvisande betyg och på så sätt skapa ett rättssäkert instrument för urval till nästa utbildningsnivå. Bland annat föreslår utredningen en meritvärdeskalibreringsmodell, en numerisk betygsskala med tio betygssteg och ett nytt system för nationella prov. Du hittar utredningen här!
Idéburna Skolors Riksförbunds yttrande (ISR) välkomnar utredningen om ett förändrat betygsystem. ISR anser att utredningen landat i en bra balans mellan lärarsatta betyg och kalibrering av meritvärdet. Vi är mycket positiva till att man tydligt förmedlar att lärarnas kompetens att sätta rättvisa betyg är god och att betygen lämnas orörda efter kalibreringen.
ISR ser dock andra problem med att betyg och bedömning ges så stort utrymme i svensk skola. ISR vill se en skola där bildningsuppdraget får ta plats och där fokus är på lärande, inte på betyg och bedömning. Betyg i sig sätter fokus på det som är mätbart och skola och lärande handlar inte i första hand om sådan kunskap, utan om något mycket större än så.
ISR pekar också på några farhågor med förslagen, bland annat att det finns risker med kalibreringen på små skolor; att systemet riskerar driva fram fler prov; att systemet kommer öka kostnader och administration samt att det kan vara svårt att legitimera ett så tekniskt komplicerat system.