I december 2024 lämnades slutbetänkande på den utredning som Lotta Edholm tillsatte ett år tidigare med syfte att ta fram förslag om mer obligatorisk undervisningstid för elever i grundskolan som behöver detta för att nå målen. ISR är i huvudsak positiva till förslagen, men påpekar en rad aspekter

Sammanfattning av ISRs yttrande

  • ISR positiv till försöksverksamhet och anser att det är bra att man vill utreda grundligt vad som är mest gynnsamt för eleverna när det gäller utformningen av förstärkningsundervisningen.
  • ISR anser att utökad skolplikt för vissa elever är fel väg att gå. Skolplikten är ett stort ingrepp i människors liv och att ha mer obligatorisk skolgång för utvalda elever tror vi inte leder till en mer likvärdig skola.
  • ISR anser vidare att det är viktigt att det är rektor och lärare som ansvarar för att bedöma hur förstärkningsundervisningen ska gå till. Forskningen är tydlig med att ”mer av samma” inte är en möjlig väg framåt. Istället handlar det om att hitta kreativa arbetsformer och metoder. Detta är något som alternativa pedagogiker till exempel är bra på.
  • ISR anser slutligen att det bör vara fortsatt möjligt att ansöka om timplanelös undervisning. Även om detta är något som utnyttjas av få i dagsläget, så kan det vara ett sätt att med hjälp av kreativa metoder hjälpa elever att nå målen. En timplanelös undervisning betyder inte mindre undervisning, utan är ett sätt att utgå ifrån alternativa metoder och därigenom se till att eleverna blir behöriga att söka gymnasiet.