Det finns en risk att de nya läro- och kursplanerna är dysfunktionella och att de inte leder till verklig kunskap, skriver Ingrid Carlgren i Skola och samhälle torsdagen den 12 november. Läs hela artikeln här.
Senaste inlägg
Skolans problem kan lösas med bibehållen valfrihet men utan vinster
Åter drabbas ”icke vinstutdelande skolor” då politiker vill komma åt marknadsskolorna.
ISR om förändringar i förskolans läroplan
Mer skolbyråkrati gör inte svensk skola bättre
Granska granskningsregimen! Läs Ingrid Carlgrens essä om bristen på tillit till lärare och rektorer
Barn och unga i samhällsvård SOU 2023: 66 – ISRs yttrande
Här är friskolorna som vill ha din hjälp, Akelius
Römosseskolan i Göteborgs-Posten
ISR om SOU 2023: 69 – Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen
ISR avstyrker nya regler för SKA
Avhandling om Idéburna skolor i Sverige
ISR avstyrker AI som enskilt ämne
Organisera register så idéburna syns!
En nationell skolpengsnorm – ny utredning
Forska på Idéburna! ISRs inspel till forskningspropositionen 2024