Vi vill passa på att uppmärksamma ett inlägg som vi tycker har fått alldeles för lite uppmärksamhet och som ställer en viktig fråga: vad innebär det för din skola att vara idéburen?

Efter att Camilla Fogelström, utvecklingsledare på den kooperativt drivna Backeboskolan i Nacka, deltog på Idéburna skolors riksförbunds årsmöte började hon fundera alltmer på vad det innebär för hennes skola att vara just idéburen. I inlägget från den 12 mars 2016 som förbundet fått tillstånd att återge, ställer Fogelström en kritisk och viktig fråga till alla verksamma inom de idéburna skolorna.

Var på Idéburna skolor för att delta i workshops och lyssna på en föreläsning om skola på vetenskaplig grund. Ardalan Shekarabi var där och talade om Tillitsreformen. Gick därifrån lite stridslysten och tänkte att nu jädrar ska vi visa vad vi går för.
Vi = skolor på idéburen grund.

Sen fick det några dagar och jag började testa ordet idéburen. Det är ett härligt ord. Det är min egen starkaste drivkraft i min yrkeskarriär att jobba med saker där jag och de jag samverkat med har entydig idé om vad det är vi vill åstadkomma som gör världen eventuellt lite, lite bättre. För någon i vår omedelbara närhet eller långt bort.

Hur som helst. De senaste 10 åren har jag varit inom skolväsendet och verkat just inom det fristående skolväsendet men på en skola där det inte varit tal om några som helst vinster utan istället är utgångspunkten att erbjuda en pedagogik som inte ingår i det ”vanliga” skolkonceptet. Det placerar oss i den idéburna skolvärlden.

Men, när jag nu gick runt med detta begrepp längst ut på tungspetsen och liksom testade i olika sammanhang så landade jag i en vision där varenda skola bars fram om av en idé om hur en just på den skolan vill göra det absolut bästa för eleverna. Att ALLA skolor orkar/törs/vill/känner sig tvungna/längtar efter att formulera sitt eget manifest. Vad är det just denna skola har att erbjuda? Vad är vår innersta idé med den utbildning vi erbjuder?Och då menar jag allt annat än att tjäna pengar, tänk större än så.

Tänk: om svaret är skola, vad är då frågan?

Tänk vad det skulle börja hända grejer:-)
Och vad roligt vi skulle ha.

Så, idag skickar jag en hälsning till varenda pedagog, skolledare, förvaltningschef, politiker. Orka vara lite jobbig mot dig själv.
Jag vill veta: vad är idén med den skola du har att ansvara för/verkar i?

Tagga med #ideburenskola

Publiceras med tillstånd av författaren. Nu bloggar Camilla med fler i personalen även på Backeboskolans blogg. Foto: Privat