Förslagen i utredningen Förbättrat stöd i skolan syftar till att förtydliga bestämmelser om stöd och särskilt stöd, undanröja hinder för ett tidigt och snabbt stöd, göra det mer flexibelt samt minska de administrativa uppgifter som tar av lärares tid till undervisning.

I ISRs yttrande välkomnar och tillstyrker ISR de flesta förslagen. Förbundet bedömer att de föreslagna ändringarna kommer innebära mindre stress för undervisande lärare genom att stöd kan sättas in snabbt och flexibelt utan krav på föregående pedagogiska utredningar. Det kommer även underlätta  för EHT och belastningen på specialpedagog att inom rimlig tid ta fram pedagogiska utredningar för de elever som behöver ett särskilt stöd. Att ta bort dokumentation av anpassningar kommer också underlätta för lärarna.  Den tid som går åt till genomförande av nationella prov i årskurs 3 kan istället läggas på undervisning.

ISR pekar på en utmaning att skapa förutsättningar för  en organisation där lärare  har utrymme i sina tjänster för det extra stödet. Detta kommer kräva att det  hela tiden finns tid och plats i lärarnas scheman. Vi förutsätter att varje enskild huvudman får rimlig ekonomisk kompensation som möjliggör den förändring i lärarnas tjänster och scheman förslaget innebär.