Det står nu klart att regeringen kommer gå fram med förslag om att begränsa vinstuttag inom välfärden. Förslaget baseras på Ilmar Reepalus Välfärdsutredning från i våras. Men nu har regeringen meddelat att den Idéburna sektorn kommer att undantas reglerna.

Vänsterpartiets ekonomisk-politiske talesperson, Ulla Andersson säger i ett uttalande i Aftonbladet:

– Den proposition som vi avser att lägga på riksdagens bord i mars 2018 om vinstreglering, där kommer de idéburna inte att ingå.

Gustav Fridolin, utbildningsminister och språkrör för Miljöpartier säger till TT:

– För oss i Miljöpartiet har det varit viktigt att reglerna inte försvårar för de viktiga idéburna organisationer som finns inom välfärden och den tryggheten kan vi nu ge – och det känns mycket bra.

Idéburna skolors riksförbund är nöjda över att regeringen har lyssnat på förbundets påpekanden och ser fram emot en fortsatt dialog för att även fortsättningsvis stärka den idéburna sektorn. Förbundets ordförande, Håkan Wiclander, berättar i tidningen Syre:

– Det är väldigt positivt att vi får ett undantag. Idéburna skolor har helt andra förutsättningar än de vinstdrivande och det har regeringen uppfattat.