Det var påtagligt att de idéburna friskolornas företrädare saknades under gårdagens SVT Debatt (10/9) som bland annat handlade om det fria skolvalet och segregationen i den svenska skolan. Den enda inbjudna friskoleföreträdaren var Mikaela Valtersson, ordförande i Friskolornas riksförbund och vice vd för Kunskapsskolan.

Så har vi varit vana att se många debatter genom åren. Men i gårdagens SVT Debatt hände något. I slutet av programmet säger Freddy Grip, v:s utbildningspolitiska talesperson i Stockholms stad:

– Det som jag tycker är intressant är att Mikaela Valtersson företräder en viss typ av friskolor. Sen finns det en annan friskoleorganisation som ni inte bjudit in idag, som heter Idéburna skolors riksförbund. Och de vill istället för att med konkurrens kämpa om elever, jobba tillsammans med kommunerna för att dela på eleverna och få blandade skolor.

Idéburna skolor har mycket att bidra med i debatten om segregationen och det fria skolvalet. Läs gärna intervjun med vår ordförande Håkan WiclanderSkolvärlden.se (29/4).

Uppdaterad 2015-09-16 med rättelse: I artikeln framgick tidigare att Kunskapsskolan var en del av den riskkapitalbolagägda koncernen Academedia. Korrekt är att Kunskapsskolan inte ägs av riskkapitalbolag utan av Peje Emilsson med familj och bolag och inte är en del av Academediakoncernen. Vi ber om ursäkt för denna felaktighet.

Foto: Skärmdump från SVT Debatt.